Pelaajat

Pelaajat

Ensimmäinen netin pelaajasukupolvi oli nörttejä. Oltiin 80-ja 90-luvuilla eikä kaikilla ollut vielä kotona tietokonetta, tai nettiyhteyttä. Lisäksi nettiyhteydet olivat ISDN-luokkaa ja todella hitaita, mutta jo silloin netin toimivuus ja mahdollisuudet ymmärrettiin, mutta kukaan ei voinut tietää mitä oli tulossa. Ensimmäisen sukupolven pelaajat muistavat vielä ajan ennen Googlen valtakautta, ennen videopalveluita tai videopuheluita, ennen sosiaalista mediaa - nykynuorten on vaikea edes kuvitella, että on ollut aika ennen älypuhelimia. Ensimmäinen pelaajasukupolvi pelasi kaikilla mahdollisilla laitteilla ja kaikkia mahdollisia pelejä, joita oli saatavilla sillä pelejä ei kuitenkaan vielä siihen mennessä ollut paljon kaupoissa. Nettikasinot ja netin rahapelaamiseen tarvittiin vähintäänkin englanninkieltä ja kaikessa oli vähän kielletyn hedelmän tuntua, kun suomalaiset etsivät pelattavaa ulkomaisilta sivustoilta, sillä siihen aikaan Suomen oma monopolioperaattori Veikkaus ei vielä ollut nykyisenlainen monipalvelija, itseasiassa pelikohteet olivat 90-luvulla melkoisen vähäiset eikä nettipalveluista voinut todellisuudessa vielä puhua.

Toinen sukupolvi

Toisen sukupolven nettipelaajat ovat näitä ns. millenniaaleja, eli nuoria, jotka tulivat täysi-ikäisiksi siirryttäessä 2000-luvulle. ISDN oli taaksejäänyttä aikaa ja kodeissa oli entistä nopeammat ADSL liittyvät ja mobiiliverkot tekivät tuloaan. Sosiaalinen media alkoi muodostua Facebookin ja Youtuben johdolla todellisiksi jättiläisiksi ja nettipelaajien määrä kasvoi kasvamistaan. Kasvaneet nopeudet ja parantunut tekniikka toivat uusia kokonaisuuksia koko peliteollisuudelle, ei vain nettikasinoille, mutta kaikille, jotka halusivat pelata netissä ja sosiaalisen median syntyminen toi pelaamiseen myös kansainvälisen tason sosiaalisen aspektin, missä pelaajat ympäri maailmaa pääsivät pelaamaan toisiaan vastaan ja toistensa kanssa – alkoi syntynä myös toinen täysin uusi ala: reaaliaikaiset tiimipelit, joista sittemmin on syntynyt eSports. Toisen sukupolven pelaajat toivat nettikasinoillekin uusia ajatuksia ja entistä enemmän toiveita, millaisia palveluita nettikasinoilta vaadittaisiin, vähitellen alkoi syntyä peliteollisuuden uusi alue iGaming, josta olisi tuleva vielä useamman miljardin arvoinen liiketoiminta, samalla tavalla kuin eSports oli vasta lähtökuopissaan. 80-luvun pelailusta oli parissa kymmenessä vuodessa syntynyt parikin täysin uutta liiketoiminta-aluetta, joissa suurimmat rahamäärät alkoivat liikkua Yhdysvalloissa, mutta suurimmat käyttäjämäärät Euroopassa ja Aasiassa.

Kolmas sukupolvi

Kolmas sukupolvi elää aivan erilaisessa maailmassa kuin ne ensimmäisen nettikasinosukupolven pelaajat. Tälle sukupolvelle älypuhelin tuli tutuksi jo konttausiässä ja netin striimauspalvelut samalla. Tälle sukupolvelle ADSL on liian hidas ja siksi kodeissa on jo valokuituyhteys tai älylaitteissa vähintään 4G datayhteys ja aivan lähiaikoina jo 5G yhteydet – kaikki tapahtuu nopeammin, joustavammin ja palveluiden tulee olla juuri sellaisia kuin asiakas haluaa, ja mielellään vielä räätälöitävissä täysin asiakkaan toiveiden mukaisiksi. Pelit ovat samalla muuttuneet entistä näyttävämmiksi. Äänimaailmat, graafiset ominaisuudet, elokuvamaisuus, jopa nettikasinoiden kolikkopeleihin on tullut kerronnallisuutta ja mitä monipuolisempia bonusosioita – jotain mitä 90-luvulla ei voitu vielä edes unelmoida. Samalla kuitenkin nettikasinoille on syntynyt ongelmia, yksi ja sama nettikasino ei kovin helposti enää pysty täyttämään näiden kolmen eri sukupolven erilaiset tarpeet, ja siksi kasinoita on syntynyt lisää. Yhdellä kasino-operaattorilla on useimmiten useampia nettikasinoita, jotta eri sukupolvien pelaajat saadaan itselle asiakkaiksi. Ensimmäisen sukupolven pelaajat yhä tykkäävät pelata samanlaisia pelejä, kuin mitä he ovat pelanneet viimeiset 20 vuotta, ja uusimman sukupolven pelaajat etsivät täysin erilaisia pelejä ja kaipaavat monesti myös aivan uudenlaisia palveluita nettikasinoilta, mikä on johtanut vahvaa nettikasinoiden omien palveluiden kehitykseen ja laajenemiseen.